Virksomhetsetterretning og stordata har bidratt enormt til næringslivet, og gitt aktører bred innsikt i markedet og kunders profiler. Når bedrifter kan samle, registrere og behandle enorme mengder med informasjon, kan de innrette eget virke etter gjorte funn. Nettkasinoer er blant de som tar i bruk stordata med mål om å analysere brukerdata. Det er mange kilder å hente data fra, og kasinoer er mer enn villige til å gjøre dypdykk i håp om øke egen omsetning.
Pengespillindustrien på nett lar kasinoer behandle informasjon om spillere, hvem de er, hvilke spill de foretrekker, hvor lenge de spiller, hvor de kommer fra, etc. Når kasinoer får tilgang til informasjon om spillernes vaner, kan de skreddersy spill til gamblernes preferanser og bedre opplevelsen for dem. Dermed kan for eksempel Mr Green gratis spinn gjøre stor furore fordi teamet bak vet at spillere tidligere har flokket seg til lignende tilbud.
Enkelt å hente ut data
For nettkasinoer er det ikke vanskelig å hente ut data om spillere. Når du registrerer deg hos et online kasino må du som regel oppgi personlig informasjon som navn, fødselsdato, adresse og telefonnummer. Kasinoet kan segmentere kunder i forskjellige grupper etter variasjoner i demografi, atferd, samt budsjetter/innskudd spillere gjør. I tillegg kan kasinoet tilpasse seg etter individuelle og grupper av spillere, og tilby produkter som stordata tilsier at de vil sette pris på.
Jo mer kasinoene vet om kundene sine, jo mer kan de automatisere kundeservicen. Avanserte roboter med tilgang til sensitiv opplysninger om hver enkelt spiller, kan raskt analysere kunders spillvaner og svare på deres henvendelser. Derfor er det mange aktører som leker med tanken på å i større grad overlate kundeservicen til kunstig intelligens, om de ikke allerede har gjort det. Dette i håp om å bedre kundestøtten, og på lang sikt er det også en god investering for kasino-operatørene.