Som navnet indikerer, er et datavarehus en lagringsplass for all vesentlig data hos en virksomhet. Et slikt datalager gir et komplett bilde av data fra ulike kildesystemer, og skal sørge for adekvat datakvalitet som gir et sikkert underlag for rapporter, analyser og beslutninger. En del fagsystem tar nemlig ikke vare på all datahistorikken, og derfor faller jobben på datavarehuset. Ivaretatt historikk gir den rette forutsetningen for prognosebygging og oppdaging av trender.
Det finnes både fysiske og virtuelle datavarehus, men nå som stadig mer data kan bearbeides i dataminne minskes behovet for fysiske lagringsplasser. Enkelte organisasjoner ønsker lagring i datavarehus for å bevare den totale kunnskapen som finnes i virksomheten, uten å bry seg like mye med det analytiske. Det forandrer seg jo med tiden uansett. I andre tilfeller bygges datavarehus med mer bestemte formål, som prosjekteffektivitet, kundefrafall eller lønnsomhet.
Når datavarehuset automatiseres
Det har nå blitt mulig å automatisere flere av oppgavene til datavarehuset, særlig ting som kildeanalyse og diverse vedlikehold. På den måten frigjøres mye tid du og virksomheten din heller kan bruke på andre ting, som for eksempel å få en bedret forståelse for det nyeste innen sammenflettingen mellom IT og forretninger. Mange bruker TimeXtender for å automatisere sin virksomhets datavarehus.
Aktører som TimeXtender gjør det enkelt for organisasjoner å jobbe med ETL (Extract, Transform & Load), i tillegg til at arbeidet fort blir mer effektivt. Det skal sies at enkelte virksomheter med dårlig teft for BI har latt seg forvirre av slike automatiserende hjelpemidler, og ikke alltid oppnådd ønskede resultater. Ikke alle verktøy er skreddersydd alle virksomheter, derfor er det viktig at du gjør deg kjent med plattformen du har tenkt å bruke hvis du planlegger å få automatisert ditt selskaps datavarehus. TimeXtender passer for mange, men å ta sine forholdsregler er alltid på sin plass innen business.