Gamification – kraftbransjens redning?

3 min read

Hvordan får man barn til å spise brokkoli? Svaret er gamification.

GamificationLars1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enten man benytter den gamle «her kommer flyet»-metoden, eller om man tar i bruk den velkjente «nå kjører toget inn i tunnelen»-algoritmen, så er det gamification det er snakk om.

nextBridge 0224

 

Lars Rinnan, CEO, NextBridge Group 

 

 

 

 

Strøm er noe som alle trenger, og alle tar det for gitt. Basisproduktet er det samme uansett hvilken leverandør man får det fra. Det er et lavinteresse-produkt. Dette har medført en knallhard priskrig og høy churn. Enkelte aktører kompenserer for at strøm har lav interesse med å kombinere det med andre produkter som har høyere interesse; som for eksempel rabattert medlemskap på treningssentre eller elektro-produkter. Kan gamification være redningen for en presset kraftbransje? Jeg tror det.

Gamification handler om å anvende spill-mekanismer i andre sammenhenger, gjennom å motivere brukerne til problemløsning for å øke deres engasjement og egennytte. Det er dette som får en mengde syklister til å logge alle sine turer på Strava, og tråkke på litt ekstra i håp om å bli King/Queen of the mountain, eller i det minste få en badge for ny personlig rekord.
Spill og konkurranser trigger naturlige reaksjoner i hjernen gjennom dopamin og serotonin. Disse nevrotransmitterne får oss til å føle oss lykkelige, viktige og motivert.

GamificationLars2

Greit nok at gamification får ellers fornuftige voksne mennesker til å bli konkurranseorienterte «villdyr» på sykkelen, men hvordan kan dette fungere i kraftbransjen? Vel, her er det testet ut diverse stimulatorer, med varierende hell. Man har forsøkt å lokke med at kundene kan spare penger, men til ingen nytte. Det er appellert til miljøhensyn, noe man skulle tro ville gi effekt, men nei. Det som fungerer er rett og slett å sammenlikne kunden med naboen sin. På «Min Side» ser du at du er nr 7 av 10 sammenliknbare naboer, altså med omtrent samme størrelse bolig og med samme antall beboere. Nr 7??? Dårligere enn enkefru Olsen i enden av gaten? Uakseptabelt. Og dermed er jakten i gang. Jakten på energiøkonomisering. Tipsene til energiøkonomisering får du på samme «Min Side», eller på app’en din, og de slukes rått, for du skal oppover på den listen, i alle fall på pallplass.

Gjennom å kombinere timesmålte AMS-data med værdata, Elbil-register, eiendomsregister og andre interne og eksterne data, kan man skape et helt annet engasjement hos kunden enn i dag. Løsningen er gamification, og resultatene kan være på linje med DNB sin Vipps-løsning; svært lønnsomme! Engasjerte kunder er mer lojale, kjøper mer, anbefaler deg til sine venner og ser på deg som en betrodd rådgiver.

NextBridge har utviklet et konsept for datafangst, lagring i skyen, avansert analyse vha machine learning, samt visualisering av resultatene, alt presentert for kunden i en engasjerende kontaktflate på nett eller app.

Gamificationlars3

Man skulle tro de fleste krafttilbydere ville være interessert i å gå fra dagens situasjon med priskrig og høy churn, til en tilstand som betrodd rådgiver med engasjerte og lojale kunder.

Ved å kombinere dopamin, serotonin, en data lake og litt machine learning er det mulig!

Hilsen Lars.

About Lars Rinnan

Lars er utdannet diplomøkonom fra BI, og har en MBA-grad fra Lancaster University. Han har lang erfaring fra brukersiden av BI-løsninger. Balansert målstyring er hans spesialfelt, hvor han har nærmere 20 års erfaring som bruker, prosjektleder på innføring, og som konsulent. Han benyttes gjerne i innledende fase av BI-løsninger, for å avdekke kundens målsettinger og forventninger, samt prosjekt-scope. Han bistår gjerne kunden med workshops omkring BI-strategi, modenhetsanalyser eller BI Competency Center. Han er hyppig benyttet som foredragsholder.